Ostatnia recenzja w 2016 roku

Katarzyna Bonda to jedna z wielu polskich pisarek, której nazwisko pojawia się często na wielu blogach książkowych i portalach literackich. Dzieje się tak za sprawą jej powieści, z których niemal każda bardzo szybko po wydaniu staje się bestsellerem.


Dzisiaj przychodzę do Was z recenzją książki zatytułowanej Okularnik. W mojej ocenie wymieniona książka jest świetna i do końca zaskakuje czytelnika.


Jest to druga w kolejności powieść z cyklu Cztery żywioły Saszy Załuskiej i odpowiada niejako za żywioł ziemi. Na całą serię składają się również Pochłaniacz, Lampiony oraz Czerwony Pająk.


Akcja powieści w największej części rozgrywa się w Hajnówce, czyli na terenach, które są bardzo bliskie mojemu sercu ze względu na moje obecne miejsce zamieszkania.


Przejdźmy jednak do najważniejszych kwestii. Otóż książka w mojej ocenie nie jest klasycznym kryminałem. Owszem wątki związane z morderstwami są osią wydarzeń, jednak w równym stopniu do głosu dochodzą wątki społeczne, a przede wszystkim utrwalone tradycją niesnaski między ludnością polską a ludnością białoruską. Przez to w powieści powstaje mocno skontrastowany obraz mieszkańców tych terenów. Warto wspomnieć, że na ich wzajemne relacje miały również wpływ zaszłości historyczne, które również mają swoje ważne miejsce w książce. Jest to o tyle ciekawe, gdyż nieczęsto zdarza się, aby te kwestie były poruszane przez polskich pisarzy.


Warto zaznaczyć, że główna bohaterka – Sasza Załuska trafia do Hajnówki zupełnie przypadkiem. Przybyła bowiem do miejscowości w zupełnie innym celu. Szukała tam wskazówek do rozwiązania zagadki z własnej przeszłości. Tym samym zostaje niejako zmuszona do pomocy w rozwiązaniu zagadki dotyczącej wydarzeń rozgrywających się w Hajnówce.


Okularnik potrafi naprawdę wciągnąć czytelnika. Czyni to przede wszystkim poprzez świetnie umiejscowioną akcję, ciekawe wątki i tajemnicę, wokół której rozgrywają się wydarzenia. Jak dla mnie książka zasługuje na wyróżnienie. Nie dziwi więc fakt, że została doceniona licznymi nagrodami.


Bardzo serdecznie polecam lekturę książki Katarzyny Bondy. Osobiście nie żałuję, że książkę przeczytałam i z pewnością sięgnę po kolejne tomy.

Komentarze